Friday, July 30, 2010

MINGGU 3 : JURNAL REFLEKSI


Assalamualaikum W.B.T dan Selamat Sejahtera..


Pada minggu ini, kuliah "Malaysian Traditional Music" diadakan di Bilik Brassband. Saya berasa amat seronok dan teruja dengan topik pada minggu ini kerana, saya banyak belajar benda yang baru..dalam Bahasa Inggeris : learn something new. Antara topik minggu ini adalah :



a.) kaedah klasifikasi muzik tradisional Malaysia


b.) kategori muzik tradisional Malaysia


c.) ciri - ciri muzik tradisional Malaysia




Pada permulaan kuliah, kami diberi penerangan tentang istilah Adaptational dan Idiosyncratic. Jika mahu dibandingkan dengan sebelum ini, saya tidak pernah mendengar istilah itu. Setelah mengikuti kuliah ini. Saya mendapati bahawa, adaptational adalah penyesuaian. Contohnya, muzik ghazal. Jika di Malaysia ada bermacam - macam ghazal seperti di Johor, dikenali sebagai ghazal Johor.Manakala di negeri utara, dikenali ghazal Phati. Ini bermakna, muzik ghazal telah disesuaikan di setiap negeri mengikut cara masing-masing. Seterusnya, Idiosyncratic adalah cara atau gaya tersendiri dan sulit.Contohnya, gambus. Gambus berasal dari negara Timur Tengah. Kemudian tersebar ke dunia Melayu dan tersebar juga di Afrika Utara.






Seterusnya, kuliah diteruskan dengan topik kategori atau klasifikasi alat muzik tradisional.
Sebagaimana yang kita ketahui, setiap negara atau bangsa mempunyai alat - alat muziknya yang tersendiri. Selain itu, setiap negara atau bangsa juga mempunyai pandangan dalam pengklasifikasiannya tersendiri. Jika sebelum ini kita hanya mengetahui dari Barat iaitu perkusi, alat bertali, alat tiupan terbahagi kepada dua iaitu woodwind ( tiupan kayu ) dan brass. Berbeza pula di negara China dan India.

Selain itu, kuliah diteruskan dengan ciri - ciri muzik tradisonal malaysia terbahagi kepada dua iaitu Tradisi Besar ( budaya istana ) dan Tradisi Kecil (budaya rakyat). Selain itu, ada 5 kategori utama iaitu Muzik Rakyat, Muzik Klasik, Muzik Sinkretik dan Muzik Kontemporari. Sebelum ini, saya tidak mengetahui adanya muzik sinkretik. Namun setelah mengikuti kuliah ini, saya dapati bahawa muzik sinkretik adalah budaya muzik desa dan bandar. Ghazal, Dondang Sayang dan Asli adalah tergolong di dalam kategori muzik sinkretik. Saya juga mempelajari 6 jenis bentuk muzik tradisional iaitu seni lakun utama, tarian utama, ensemble genderang, vokal dan instrumental solo, ensemble sosial popular dan ensemble lain.





video mekmulung dari ASWARA

gambar sompoton merupakan salah satu organ mulut

Akhir sekali, saya mendapati bahawa banyak alat muzik dan muzik tradisional di Malaysia ini yang saya baru ketahui seperti mekmulung dan sompoton. Saya berharap,selepas ini. Saya dapat memperolah banyak lagi input muzik tradisional Malaysia..membangkit semangat patriotisma secara tidak langsung..kalau dalam facebook, saya akan klik LIKE untuk ayat tadi. :)

Teruskan Membaca...

Thursday, July 22, 2010

MINGGU 2 : JURNAL REFLEKSI

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua.

Pada kuliah minggu ini, banyak yang saya dan rakan - rakan saya telah pelajari. Walaupun saya tidak dapat memahami sepenuhnya. Tetapi saya rasa berbangga kerana terdapat banyak lagi muzik tradisional yang jarang diketahui umum. Pada permulaan kuliah, kami diberi penerangan apa itu soundscape. Saya mengakui yang saya tidak pernah tahu apa itu soundscape. Namun setelah diberi penerangan. Akhirnya saya mengerti apa itu soundscape. Menurut Murray Schafer 1967, soundscape adalah pemandangan bunyi. Setiap bunyi yang terhasil mempunyai karektornya yang tersendiri. Selain itu, hasil daripada pendengaran disekeliling, saya dapat membezakan setiap bunyi yang terhasil. Di dalam kuliah ini juga saya dapat membezakan antara bunyi dan muzik. Menurut kefahaman apa yang telah saya pelajari, bunyi adalah apa sahaja yang kita dengar atau apa sahaja bunyi yang terhasil dari sesuatu objek manakala muzik pula adalah bunyi yang dicipta.





Perjalanan kuliah diteruskan lagi dengan topik seterusnya iaitu budaya muzik. Pada pandangan saya, setiap budaya di dunia ini mempunyai muziknya yang tersendiri. Sama ada ianya untuk keagamaan ataupun dicipta sebagai lambang sesuatu budaya yang diperturunkan dari suatu generasi ke suatu generasi. Sebagai orang melayu, saya amat berbangga kerana terdapat banyak muzik tradisional yang wujud. Selain itu, saya juga sedar bahawa tidak semua muzik itu adalah universal kerana ada sesetengah muzik itu adalah untuk sesetengah budaya yang mengamalkannya. Setiap muzik yang dicipta untuk sesuatu budaya mempunyai nilai estitikanya yang tersendiri serta menjadi signifikan kepada budaya tersebut.

Seterusnya, sejarah. Jika sebelum ini saya hanya mempelajari sejarah muzik barat. Tetapi, pada hari ini saya mempelajari tentang sejarah muzik tradisional kita. Sejarah muzik tradisional merujuk kepada sudut melayu lama. Muzik tradisional kita banyak dipengaruhi oleh budaya luar seperti Timur Tengah, India dan China. Oleh itu, hingga kini kita sendiri tiada identiti muzik tradsional kerana banyak dipengaruhi oleh budaya luar. Bermula dengan Proto Melayu ke Deuto Melayu. Kemudian muzik tradisional mula dipengaruhi dengan kepercayaan animisme. Selepas itu, muzik tradsional Malaysia mula dipengaruhi pula dengan kedatangan pedagang dari India. Kemudian, banyak empayar kerajaan terbentuk seperti kerajaan Srivijaya, Majapahit. Pada waktu itu juga bertambahnya pengaruh muzik dari budaya luar seperti pedagang dari Arab, contohnya zapin, pengaruh dari Indonesia seperti gamelan, pengaruh dari Thailand seperti wayang kulit, pengaruh dari Barat seperti keroncong. Saya amat teruja dengan sejarah seperti ini.



Kuliah diteruskan lagi dengan topik kategori alat muzik. Terdapat empat kategori alat muzik iaitu Kordofon, Membranofon, Idiofon, dan Areofon. Sebagai salah seorang pelajar muzik. Saya telah didedahkan kategori - kategori seperti ini sejak awal lagi. Saya mudah memahaminya. Namun jika dihitung dari sudut muzik tradisional Malaysia kita, saya berasa banyak lagi alat muzik yang belum saya ketahui.

Topik yang terakhir adalah konsep atau struktur muzik iaitu melodi, ritma, harmoni, bentuk, notasi dan ekspresi. Saya melihat ada sedikit kesukaran buat rakan kelas saya dari kursus selain muzik. Tetapi saya berharap mereka dapat mengikuti pelajaran ini dengan baik. Saya dapat memahami topik ini. Begitu juga dengan rakan sekursus dengan saya iaitu muzik.

Akhir sekali dari saya, saya berharap subjek ini, SMP2252, dapat memberi pendedahan dan input yang berguna kepada saya yang merupakan bakal guru. Bagi saya, muzik itu indah dan ada di mana - mana sahaja. Sekian.
Teruskan Membaca...

Thursday, July 15, 2010

BIODATA



NAMA

NURHANIS ZAHIDAH BINTI HASHIM

NO MATRIK

D20082033694

PROGRAM

PENDIDIKAN MUZIK

KUMPULAN

C

SEMESTER

4

SUBJEK

SMP 2252 – MUZIK TRADISIONAL MALAYSIA

E-MAIL

nurhaniszahidah@gmail.com

ALAMAT BLOG

http://smp2252hanis.blogspot.com/

NEGERI ASAL

JOHOR


Teruskan Membaca...
 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 HANIS Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template