Thursday, September 30, 2010

JURNAL REFLEKSI : MINGGU 9

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia buat semua.

Kuliah pada minggu ini dimulakan dengan persembahan ataupun demo dari dekan fakulti saya iaitu Prof. Madya Dr. Mohd Hassan bin Abdullah bersama pemuzik. Mereka memainkan alatan tradisional seperti rebab, tetawak, gendang ibu&anak serta serunai dan lain-lain lagi. Permulaan yang begitu menarik buat saya. Buat kali pertama saya menyaksikan secara live. Kuliah pada minggu ke-9 diteruskan lagi dengan pembentangan dari kumpulan Mak Yong. Sebelum mereka meneruskan pembentangan. Kami diajar serba sedikit gerak tari ketika tarian menghadap rebab. Sangat menarik. Saya bersama rakan kelas yang lain juga merasa teruja untuk mencuba menari tarian mak yong. Sebagaimana yang telah saya ketahui, mak yong adalah salah satu dramatari sama seperti menora yang saya dan rakan saya bentangkan. Setiap lagu di dalam mak yong juga ada cerita dan maksud yang mahu disampaikan. Seperti kebiasaannya, segala seni dramatari atau apa sahaja sebelum kedatangan Islam ke Tanah Melayu mempunyai tujuan ritual,hiburan, musictherapy dan lain-lain. Perbezaan atau penambahan dari pembentangan adalah mereka ada membuat perbezaan mak yong bagi negeri Kedah, Kelantan dan Laut. Selain itu, saya sudah mengetahui. Namun bukan secara mendalam.Baik dari cerita, cerita dalam mak yong, alatan muzik untuk bermain mak yong dan segala pakaian Next presentation is Nobat and Orkestra China.

1 comments:

~cikshue~ on October 31, 2010 at 8:06 AM said...

demo yang disampaikan oleh Dr. Hassan sangat menarik..

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 HANIS Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template